Onze logistiek
Voor deze blog interviewden wij twee van onze logistieke toppers, Freek Flemminks en Alfred Kersten. Van onze routes, leverpatroon en levertijden tot aan (lokale) uitdagingen en trends. Het komt allemaal aan bod in deze blog over onze logistieke diensten!
Freek behoudt als team leader logistics het overzicht, en werkt ondertussen alweer 8 jaar bij Evers. Alfred ondersteunt sinds vorig jaar ons logistieke team. Zijn ervaring als internationaal vrachtwagenchauffeur komt goed van pas als logistiek planner.
Vlnr: Alfred Kersten, Richard Vacquier Droop, Hanneke Hummelink en Freek Flemminks.
Waar rijden we eigenlijk allemaal naartoe?
Freek: ‘’Wij leveren in een cirkel van 800 km rondom Nijmegen. In België, Nederland en Duitsland is dat zowel voor de vershandel, industrie als voor de retail. In Noord-Frankrijk leveren we alleen aan de industrie. Voorheen deden we ook een pallet naar Engeland, maar dit is door de Brexit opgehouden.
Leuk om te weten is dat wij onze routes vaak naar de steden van de eindlocatie noemen. Zo hebben we voor België routes naar Brussel en Veurne, en in Duitsland routes naar München, Berlijn, Hamburg en Dresden. De cirkel van 800 km heb je dan ook enigszins wel te pakken.’’
Wat is ons leverpatroon?
Alfred: ‘’In de basis krijgen onze klanten minimaal drie keer in de week geleverd op een van onze routes. Soms komt dit ook minder voor, maar dan wordt dit door groupage opgevangen.’’
En wat zijn onze levertijden?
Freek: ‘’Wij leveren veelal ’s nachts. We willen namelijk 24 uur na de oogst bij de klant zijn. Daarom zorgen we ervoor dat we ’s avonds laat op de verste locatie aankomen. De klant kan op deze manier direct de volgende ochtend met de verse taugé aan de slag. De terugweg, de volgende dag, is vooral bedoeld voor het transportwerk dat we voor onze partners doen. Dit zijn producten die langer houdbaar zijn.’’
Wat is er zo opmerkelijk aan onze logistieke diensten?
Alfred: ‘’De core business van Evers is natuurlijk het produceren van taugé. Ik vind het daarom opmerkelijk dat de logistieke service naar klanten zo goed is. Evers doet er alles aan om de eigen logistieke keten op te bouwen en het eigen product in de hand te houden. De meeste bedrijven kiezen ervoor om hun product bij een transportonderneming neer te leggen. Dan komt er iemand van de transportonderneming bij het bedrijf werken. Je mist hierdoor de slagkracht om ad hoc te kunnen schakelen in volumes, route indeling en aanlevertijden. Wij hebben echter alles in eigen regie, waardoor je ook zo min mogelijk afhankelijk bent van derden.’’
Freek: ‘’Daarnaast is het misschien ook opmerkelijk dat wij overdag naar Duitsland rijden, terwijl veel partijen pas aan het einde van de dag naar Duitsland vertrekken. Er zijn steeds meer bedrijven die zelf geleverd willen krijgen, waardoor het niet meer zo zeer via groothandels gaat. Hierdoor word je eigenlijk gedwongen om overdag ook bij deze klanten aan te leveren, aangezien we onze taugé binnen 24 uur na de oogst bij de klant willen hebben.’’
Wij nemen niet alleen onze eigen taugé, maar ook de goederen van andere producenten mee op onze routes. Kunnen jullie daar wat meer over vertellen?
Freek: ‘’Wij willen onze klanten flexibiliteit kunnen garanderen. Daarvoor moeten er zoveel mogelijk auto’s op de weg zijn. Om dat te kunnen realiseren zijn we op zoek gegaan naar partners, waarmee we onze routes kunnen delen.’’
Alfred: ‘’Denk hierbij aan grote partijen, waarvoor we drooggoed en vers goed vervoeren. Daardoor zijn we kostentechnisch beter en duurzamer gaan rijden. Dit doen we al heel lang, maar de laatste paar jaar is dat wel aanzienlijk gegroeid.’’
Freek: ‘’En omdat we ’s avonds op de eindlocaties aankomen, hebben we ook de mogelijkheid om de volgende ochtend in de stad goederen af te leveren. Terwijl, als je pas ’s ochtends aankomt, moet de chauffeur eerst rusten en kan er pas ’s avonds weer worden gelost.’’
Zijn er trends die jullie zien opkomen?
Freek: ‘’Wel dat het steeds moeilijker wordt om binnensteden te bereiken. Daar ligt ook meteen de uitdaging. In steeds minder steden mag je met diesel rijden, het moet allemaal elektrisch. Dus in de toekomst zal dat logistieke plaatje er heel anders uit gaan zien. Dat gaat alleen maar nog meer veranderen. Zo zal het steeds meer naar kleiner, elektrisch vervoer gaan die de leveringen in de (binnen)steden op zich nemen.’’
Alfred: ‘’Dit zorgt er tegelijkertijd voor dat er steeds meer hubs moeten komen, zodat er meer stads- of regiodistributie kan worden gedaan. De vervuilende, grote vrachtwagens zullen alleen nog maar op de snelweg mogen rijden. Hierdoor komen er nog meer partijen in de logistieke keten die met elkaar verbonden zijn.’’
Freek: ‘’Een andere trend is de steeds meer vastgelegde venstertijden, waarbinnen we moeten gaan leveren. Door deze venstertijden zijn we veel minder flexibel, en wordt onze planning al voor een gedeelte bepaald. Nu kunnen we gelukkig bij veel klanten nog flexibel zijn. Als de taugé er maar is, voordat zij beginnen.’’
Tot slot: jullie vertelden al over het transport in de binnensteden, en dat dit steeds moeilijker zal gaan worden. Welke uitdaging zien jullie in de toekomst met het lokale transport?
Alfred: ‘’Het lokale transport zal voor de toekomst inderdaad een grotere uitdaging worden. De uitdaging zit hem wat mij betreft vooral in de timing. Iedereen draait er zolang het nog kan omheen, want veranderingen brengen altijd extra kosten met zich mee. Toch zullen we er op een gegeven moment aan moeten geloven. We zullen het transport dan zo moeten inrichten dat er meerdere partijen zijn die op verschillende niveaus kunnen handelen, dus groottransport en zone gerelateerde transport.’’
Freek: ‘’Wij kunnen dat lokale transport niet zomaar zelf organiseren. Daarom is samenwerken met lokale partners hierbij erg belangrijk. We waarderen onze lokale partners dan ook enorm.’’
Wil je meer weten over onze logistiek? Klik dan hier.